Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.08 02:16 - БОЙКО СПАСИ ДЕТСКИЯ РАДИОХОР СЕГА. А СЛЕДВАЩИЯ ПЪТ?
Автор: ivanvarbanovtv Категория: Новини   
Прочетен: 670 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 25.08 13:13

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
БОЙКО СПАСИ ДЕТСКИЯ РАДИОХОР СЕГА. А СЛЕДВАЩИЯ ПЪТ?

image

Иван Върбанов

Бойко Борисов се намеси рязко. Извади от заседанието на съвета на министрите ресорния - Боил Банов, призова София Владимирова от СЕМ да се вземат в ръце и да се намесят в ситуацията със състава на БНР, който е известен като "Славеите на България" по света. Отправи посланието: "Всеки да си понесе отговорността" и то най- вече бе адресирано към Генералния директор на Радиото. Преди, във връзка с казуса на музикалните състави, министър-председателят призова "ПреЦедателя на Радиото" да управлява и да разпределя милионите, които държавата му дава.

Та така - Бойко спаси Детския радиохор сега.
И кризата бе овладяна. Венеция Караманова остава Главен диригент, а децата заминават на традиционната творческа ваканция в с. Кранево от 26-и август до 6-и септември. (Подробна следа за развоя на казуса, от гледна точка на БНР, може да бъде проследена на страницата на медията в категория "За БНР").

При предишната - с "Радио България", се намеси Президентът Радев, членовете на Комисията "Рашидов" в Народното събрание и чрез тях всички парламентарно представени политически партии.

Интересното в сегашния казус е решението Детският хор на БНР да мине на пряко подчинение на гендира. Аналогично решение след кризисния казус с "Радио България". Любопитно съвпадение. Нищо, че има редакционна независимост и ръководството не би трябвало директно да може да се намесва в програмите на Радиото.

За горното решение научаваме от репортажа на Еленица Маринова, публикуван на страницата на програма "Хоризонт" на БНР (тук - http://bnr.bg/horizont/post/101011129/konfliktat-v-detskia-radiohor-na-bnr-e-reshen), както и се информираме, че "Директорът на БНР (не генералният директор ?!) се ангажира да бъде изготвена стратегия за развитието на Детския радиохор, който ще бъде реорганизиран."

ПАК ЩЕ СЕ ПИШЕ СТРАТЕГИЯ ЗА РАЗВИТИЕ, НО В КРАЯ НА МАНДАТА

И тук, както в казуса с исканото закриване на "Радио България", се обещава, че ще се пише СТРАТЕГИЯ за развитие.

Апропо, стратегия и обществена дискусия за бъдещето на "Радио България" са все неща, които не се случиха.

Въпросите около исканията на музикалните състави и протестите, зад които в началото застана ръководството на БНР, все още остават без ясен отговор - като подход, като трайно управленско решение.

Та се оказва, че знаменитият Детски хор на БНР ще бъде реорганизиран, каквото и да означава това, и ще има стратегия за развитие ?!

НЕКА ПОМНИМ С ПРИЗНАТЕЛНОСТ ОСНОВАТЕЛЯ 

Сезон 2019-2020 ще бъде юбилеен за Детския хор на БНР. Знаменитият състав става на 60 години!

Не е ли време България и в частност Българското национално радио да засвидетелстват нужното внимание и респект към основателя и главен диригент на Детския радиохор - академик Христо Недялков.

Не е ли дошло времето в радиохорът на славеите да носи името на Маестрото? 

В знак на признателност, че през далечната 1960 г. акад. Недялков създава Детския радиохор, обучава поколения певци през десетилетията, изнася стотици концерта по целия свят, а майсторството на българчетата вдига на крака публиката по целия свят и спечелва нестихващите овации на екзалтираните слушатели в над 30 страни, насладили се на ангелските гласове и красивата музика в зали из 4 континента. Най-голямото завоювано безапелационно признание и преклонение е в Япония, където съставът има 18 турнета - изнася над 500 концерта в повече от 150 града.

Приносът на акад. Христо Недялков към Детския хор на БНР е огромен, защото освен негов диригент той пише и огромно количество музикални творби - над 400 хорови и солови песни. Сред тях са емблематичните: "Зимна песничка", "Здравей, първи клас", както и култовите "Над смълчаните полета" и "С червените ботушки".

Япония присъжда на Маестро Недялков един от най-високите си отличия. През 2002 г. Федерацията на европейските хорове го удостоява с титлата "Културен посланик на Европа". През целия си творчески и професионален път Маестрото остана верен на Радиото. Служи му 54 г., а с хора работи 51 г. Стремеше се през цялото време към музикално съвършенство. Педагог, учител, диригент, композитор.

Академик Недялков създаде уникална вокална школа. Обучава по законите на италианското белканто стотици малчугани. Успява да сътвори чрез детските гласове неповторима и уникална звукова симбиоза от чисти и красиви вибрации, да създаде неповторими музикални картини, да извае с детските тембри и вибрациите на всеки тон спектакъл - чудо, пропит с ярки емоции, провокиращ въодушевление и възхита в публиката.

Щастлив съм, че с идването ми в БНР през 2012 г. имах привилегията да работя и да общувам с Маестрото. Голямата награда за цялостен принос към БНР "Сирак Скитник" му бе присъдена през същата година. Спомням си, че до последния си дъх мислеше за Радиото и неговия хор. Планираше нови турнета, коментираше бъдещето на състава и как да бъде съхранявано българското хорово изкуство.

"Аз съм човек, който не се отпуска и не се предава. Дано БНР съумее да запази и съхрани хора и след смъртта ми!", бяха последните послания, които изрече и съм запомнил от Маестрото.

Академик Недляков е изключителен българин, той е епоха в музикалната ни култура. Всички права върху творчеството на Христо Недялков са предоставени безвъзмездно на Радиото.

БНР има дълг за опазването във времето на паметта, на величието на състава и неговия създател.

БНР има дълг да пази завета на акад. Недялков, да отстоява каузата и мисията на Детския хор на Българското национално радио.

Всичко е създадено преди десетилетия. Само го пазете и съхранявайте. Предавайте традицията и уникалната хорова вокална школа пред която се прекланя светът!
Детският радиохор има нужда от професионално менажиране. Очаквам, че в Музикалната къща си дават ясно сметка за разликата между хормайстор, хоров диригент и корепетитор. Знаят, че създаването на един певец трае с години. Уважават постижението на вокалната школа на акад. Недялков. Осъзнават факта, че музикалната подготовка на славеите на БНР трае с години полиране на гласовете, овладяване на певческа постановка и дишане, музикална подготовка, солфеж, работа над текста и дикцията, интерпретация, постигане на ансамбловост и т.н. Детският хор на БНР освен институция с международно признание е и школа, в която се преподават уроци за живота, за етиката, за силата да отстояваш Истината и справедливостта.
Детският радиохор е сред златните музикални съкровища на България, с огромен принос за популяризирането на българската култура и изкуство.

МУЗИКАЛНИТЕ СЪСТАВИ ЧАКАТ ДАЛНОВИДНО РЕШЕНИЕ


На 18 юли в СЕМ бе внесен отчета на БНР за програмната, технологична и финансова дейност за периода 1 декември 2017 г. - 31 май 2018 г.

По време на изказването си гендира на Радиото лансира тезата, че е наложително законодателят да опише в Закона за радиото и телевизията присъствието на музикалните състави на БНР. Инак те не съществували в правния мир, а и не било ясно какъв точно е начинът им на финансиране?! И още: да не се определя колко са съставите, а само да се запише процентът от субсидията за тях.

Как да тълкуваме тази заявка: като трасиращ знак за предстоящо евентуално редуциране на състави от музикалното портфолио на обществената медия или като управленски ход, който цели да се разтовари регламентирано радиоменидмжънтът от отговорността за вътрешното разпределение на държавните пари, което е право и отговорност на управлението все пак?

Ето каква заявка и гледна точка дефинира ръководството на БНР, изразена от Александър Велев, относно финансирането и бъдещето на музикалните състави, съгласно стенограмата на СЕМ (http://www.cem.bg/activitybg/1845):

[...] "... след няколко техни протести започнахме разговори с Комисията по култура и медии, с участието на Министерство на финансите, с участието на експертите от СЕМ, имахме две срещи в Комисията, като на втората среща стигнахме до едно обединяващо мнение, че е добре, ако законодателят реши да има законодателно залагане на присъствието на музикалните състави в ЗРТ. Тъй като в досегашния му вид, Вие знаете никъде не е записано, че БНР има и поддържа музикални състави. С усилията на БНР се заплаща на час програма и така се определя от Министерство на финансите, т.е. няма регламент, по който те да съществуват в правния мир веднъж, и втори път да бъде определено какво е тяхното финансиране, как се финансират, начинът на финансиране. Затова нашето предложение, което изпратихме до Комисията по култура и медии, имахме съгласието на членовете, които бяха там, бе да се запише в ЗРТ, че „БНР поддържа музикални състави”, без да се определя колко са, „които се издържат с процент от субсидията, която получава националното радио.”

[...] А вече вътрешно как се разпределят средствата между съставите, това вече е въпрос на вътрешна организация и, ако те са повече или по-малко, тези пари ще бъдат повече или по-малко съответно. Това предложение беше прието, както казах от членовете на Комисията по култура и медии и вероятно може вече и да е влязло в някое от заседанията на Комисията, където да е било обсъждано. Имаме обещанието, че след обсъждането може би ще се превърне в реална законодателна инициатива и промяна на ЗРТ. Така този казус ще бъде решен или поне регламентиран най-малкото." ... ]


ТРАДИЦИЯ И ПОЛЕТ НА ФАНТАЗИЯТА


Вярна ли е тезата, че музикалните състави на БНР не съществуват, само защото не са вписани в закона?

Нима някой ще отрече съществуването им, мисията им, създаденото през десетилетията, приносът им към създаването и продуцирането на българската музикална култура просто ей така, защото ги нямало в нормативен акт? Какво, ще изтрием историята на музикалните състави ли?

Ще взема по няколко реда от визитките на съставите, които подготвихме в пълни подробности преди години, когато бях ръководител на направление "Връзки с обществеността" на БНР по повод 80-годишнината на "Властелинът на ефира".

Още от създаването си през 1948 година и до днес Симфоничният оркестър на БНР играе главна роля в музикалния живот на София . Той и достоен член на семейството на европейските радиосимфоници. Съставът поддържа един изключително широк репертоар. 

Смесеният хор на БНР е състав с 62-годишна история, пял под палката на Херберт фон Караян, Жорж Претр, Клаудио Абадо, Пиер Дерво, Маурицио Арена, Смесеният хор на БНР е записвал за Баварското радио, за компании като Decca и His Master’s voice. Създаден е през 1952 година. Репертоарът на Смесения хор обхваща знаковите творби от кантатно-ораториалния и оперния жанр от барока до съвременната музика. 

Оркестърът за народна музика (ОНМ) на БНР е създаден през 1952 година. През годините съставът съумява едновременно да съхранява богатите фолклорни традиции, с които България е известна по света, но и да разширява границите и хоризонтите със средствата на една модерна интерпретация. ОНМ е известен като „оркестър от солисти“ заради изключителната виртуозност на музикантите, която обаче те по един впечатляващ начин вплитат в общата „музикална шевица“. 

Биг бендът на БНР е създаден на 3 март 1960 година. Първите му диригенти са Жул Леви, Димитър Ганев, Георги Ганев, Емил Георгиев и Милчо Левиев. От 1965 г. в продължение на 33 години начело на оркестъра е Вили Казасян. Янко Миладинов ръководи оркестъра от 1998 до 2010 г., а на концерт - спектакъла по случай петдесетата годишнина на един от най - популярните и авторитетни състави на БНР, диригентската палка поема Антони Дончев. Той е настоящият лидер на формацията. 

Идеята за създаването за вокална група „Радиодеца“ възниква през 1990 г. Такава група трябва да запълни нуждите от детски забавни песни в програмите на БНР. Първата репетиция е на 19 ноември 1990 г. Тогава съставът наброява 39 деца на възраст от 3 до 12 години. Първите записи с „Радиодеца“ са през пролетта на 1991 г. 

Музикалната къща на Българското национално радио е създадена през 2014-а година, като обединява дейностите (концертни и звукозаписни) на шестте състава на БНР. Музикалната къща реализира множество проекти – записи за фонда на радиото, записи на дискове, реализацията на музикалните сезони, турнетата и фестивалните участия на Симфоничния оркестър, Биг-бенда, Оркестъра за народна музика, Смесения хор, Детския радиохор и вокалната формация „Радиодеца“; отделни специални събития като предстоящия мегаконцерт „БГ Рок Симфони“. Музикалната къща на БНР се занимава също с управлението на звукозаписните студиа на БНР, сред които е и знаковото Студио 1 – едно от 10-те най-добри звукозаписни студиа в Европа, в което същевременно тече богата програма от концерти с публика в различни стилове.

ВМЕСТО ЕПИЛОГ

Колеги, пишете стратегии, планирайте трансформации, мислете за развитие, за адаптации.

Но, нека те не се превръщат в синоним на разрушаване, заличаване, унищожаване или закриване.

Пазете и развивайте постигнатото през над 80-годишната история на най-старата електронна медия у нас!

Заради достиженията на поколения достойни и величествени български творци и журналисти.

Заради началото и заради бъдещето, което не започва от днес.



 



Гласувай:
1
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: ivanvarbanovtv
Категория: Новини
Прочетен: 941140
Постинги: 370
Коментари: 361
Гласове: 248
Календар
«  Декември, 2018  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31