2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. tota
12. getmans1
13. stela50
14. zaw12929
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. bojil
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. getmans1
Иван Върбанов
Концентрация и монопол на медийния пазар. Все повече публикации и гласове на експерти от Стария континент поставят тази диагноза, визирайки родния БГ пейзаж, съставляван от така търсеното изобилие от средства за масова информация.
Питам се: наистина ли, чак сега ли виждаме гореспоменатата тенденция? Кой допусна така да бъде структуриран пазарът? Сценарно или логично е това развитие на медийния сегмент у нас?
И ако първите стъпки на демократичните процеси бе маскирано с думите - плурализъм, полезна конкуренция по направлението на зараждането и разрастването на все повече и повече частни корпоративни медии, то днес вече регистрираме заплаха, безпокойство, притеснение от явните частни интереси, провеждани кристално и категорично през точно определени медии, регистрираме абсолютния монопол на медийна група, свидетели сме на “притискане” и “въздействия” върху собственици на издания....
Логично и ясно се очертават задаващите се процеси на трансформации - сливания, придобивания или дори концентрация на медии. По поръчка - или не , заради конюнктурата - или поради неумолимите пазарни закони...
Не е нужно да си Нострадамус, за да прозреш, че се задават размествания - фалити, поглъщания, заличавания, дори маскирани под оптимизма на партньорства или крос мега проекти.
А защо никой не отчита и не предвиди, силата на глобалната мрежа?
Никой от архитектите на медийните пирамиди не отчете силата и въздействието на законите по които навлизаме в дигиталния свят, в който медията вече придобива нова сила, форма и измерения. Та нали цифровата ера променя не само съдържанието, комуникацията, но и формата. И какво удовлетворение от факта, че вече не сечем поголовно боровите гори в защитените територии, а можем да се наслаждаваме и четем вестник през телефона си или да получаваме новините на мобилните си устройства, които носим в джоба си.
Потенциала на цифровата , в който Фейсбук вече ще ни показва войните, ще предрешава избори, ще сваля диктаторски режими, ще разбива наркокартели.
Съвсем ясно осъзнаваме и се възползваме от силата на социалните мрежи, Ю ТУБ, Туитър, Фейсбук – новите световни медии, глобалните информационни канали, на фона на които Ню Йорк Таймс или Гардиън вече изглеждат като регионални медии.
А защо трябваше да тревожим Нели Крус, заради нашата медийна концентрация?
Та това е немислимо, на фона на глобалната комуникация в четвъртото измерение. Питам се: дали традиционните медии, ще влязат в надпреварата и ще тичат в крак с реалния трафик на комуникацията?
Съвсем видима е опасността да бъдат създавани и позиционирани в полезрението на потребителите през традиционните медии ситуационни ПР сегменти, които се активират в условия на предизборна ситуация или други определени обстоятелства. Не се ли сещате – това е възкресението на мимикриращи журналисти, предавания, формати дори. В името на рупорната пропаганда, в името на политически или корпоративни интереси.
Въпросът е , дали публиката умее и ще съумее да различи тези манипулативни жанрови сценарии конфигурации?
На този фон, интернет комуникацията се превръща в канал на катарзиса, на свободата и на истината. Защото в тази среда, гласовете не могат да подменят измеренията на факти и истина, нали?
Днес, говорим за влошаваща се медийна свобода, коментираме я, тревожим се, търсим изход. Но това не е ли парадоскална лицемерна ситуация?
Свободата никога не може да се влоши! Самите ние можем да бъдем или не свободни – и в избора си дали да говорим, за кого да говорим, как да говорим, дали въобще да отваряме дума, дали да имаме и изразим позицията си?
И НЕКА НЕ СЕ ЛЪЖЕМ – САМИТЕ НИЕ (ЖУРНАЛИСТИТЕ), ЧРЕЗ ИЗБОРА СИ, ЧРЕЗ СИЛАТА СИ, ЧРЕЗ ВОЛЯТА СИ , ЗАДАВАМЕ И СЪСТАВЛЯВАМЕ ПРОФИЛА, СИЛАТА И АВТОРИТЕТА НА МЕДИЯТА ЗА КОЯТО РАБОТИМ. И САМИТЕ НИЕ ЗАСТРАШАВАМЕ ИЛИ ИЗДИГАМЕ ЧИСТОТАТА, СИЛАТА И ВЛАСТТА НА МЕДИЯТА – ЧРЕЗ ТОВА, КОЕТО КАЗВАМЕ И ПРАВИМ.
КЛЮЧЪТ Е В НАС! САМИТЕ НИЕ ЗАДАВАМЕ СВОБОДАТА ИЛИ ЗАВИСИМОСТИТЕ, В КОИТО СЕ ОГРАНИЧАВАМЕ.
А ЗА СЕГА, ЕВРОПА НИ ПОСТАВИ НА 80-ТО МЯСТО ПО САМООГРАНИЧАВАНЕ.
В това е иронията – участваме в единен процес – аудитория, журналисти, комуникация. А не рядко от силата или безсилието ни, се възползват собствениците, политиците, корпорациите, обстоятелствата.
И така подменяме истината, подменяме посланията, подменяме самите себе си.
Подменяме живота, настоящето и проектираме лъжовното си бъдеще!
И ЕТО Я СВОБОДАТА!
Социалните медии - включително блогове, подкасти, видео, виртуални общности, Twitter, Facebook, Foursquare, Pinterest заедно с всички нови интернет инструменти и технологии представляват най-добрият начин да общувате директно с аудиториите и пазара.
И съм щастлив от това, че не може да бъде цензурирано съдържанието в инетрнет, модерирано, насочвано или купувано.
Но може би... до мига, в който някой не реши да си откупи цялото четвърто измерение...
Е, поне за сега, тази еретична перспектива е безкрайно отдалечено във времето!
ДАЛИ ФЕЙБСУК ЩЕ ФАЛИРА?
А ДАЛИ ЩЕ СЕ НАМЕРИ НЯКОЙ ДА ХАКНЕ ГЛОБАЛНАТА МРЕЖА?
Е, ТОГАВА СЪС СИГУРНОСТ НА ПЛАНЕТАТА ЩЕ НАСТЪПИ ТИШИНА.
НО ЕДВА ЛИ ЩЕ Е ПРЕЧИСТВАЩА...?!?!?!
Медиите произвеждат емигранти или престъпници. Със цялата си продукция обучават младите,:
-че не труда, образованието , а секса дрогата, далаверата са важни.
- никой не е забогатял с труд.
- всички богаташи са престъпници... Това знае баба, това си бае!
Медиите произвеждат информация,
- която манипулира, унищожава всичко годно.
- "организирват" престъпниците да ограбват хората с пирамиди, с фалшиви оферти работа в чужби, фалшиви доставчици на стоки и услуги, защото с това печелят медиите веднъж от рекламите, втори път, като ни разказват за "изчезналите", "анонимните" работодатели, търговци, постедници...
- медиите пречат на разследващите органи, като ежеминитно съобщават на "приятелите си- престъпници по микрофон на всеки половин час, какви са версиите, какво е установено, като помагат на укриването на улийи и замесени лица... това в никоя друга държава го няма
Медиите са инструмента на заинтересованите чужденци от "приятелски" страни да си изпълняват програмите за унищожаване на България. Затова и чужденците ги закрилят... , те непрекъснато се обвиняват едни други с лъжливи или истински информации...