Най-четени
1. cchery
2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. apollon
14. hadjito
2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. apollon
14. hadjito
Най-популярни
1. shtaparov
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. ambroziia
9. vidima
10. milena6
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. ambroziia
9. vidima
10. milena6
Най-активни
1. sarang
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. metaloobrabotka
8. djani
9. iw69
10. rosiela
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. metaloobrabotka
8. djani
9. iw69
10. rosiela
Постинг
27.05.2020 03:12 -
МОЖЕ ЛИ ИЗКУСТВО БЕЗ ПУБЛИКА ИЛИ ПУБЛИКАТА БЕЗ ИЗКУСТВО?
Автор: Иван Върбанов
27 май 2020 г., София
След протеста на 24-ти май дойде и днешната новина - мълния, както пишат в скандално-жълтите издания, че всички зали за изкуства и култура в България отварят врати.
Хореографката Милена Налбантова предвождаше атаката и обяви пред медиите постигнатото, след разговорите с ресорните министри на културата и на здравеопазването - Банов и Ананиев. Пред камерите беше и председателят на Съюза на артистите - Христо Мутафчийски.
Но, къде бяха директорите на Софийската опера и балет и на Музикалния театър, например? Или генералният мениджър на Софийската филхармония? Защо не са присъствали академик Пламен Карталов, Марияна Арсенова, маестро Найден Тодоров, директорите на другите големи оперни театри в страната?
Защо?
КАКВА Е РЕКАПИТУЛАЦИЯТА НА ПОСТИГНАТОТО?
Извоювана е победа за отварянето на всички зали, физкултурни салони, частни и държавни репетиционни, читалищни сцени и детски школи. При функционирането им трябва да бъдат спазвани стриктно всичко противоепидемиологични изисквания. Ще могат да присъстват до 20 човека, а гъстотата не може да е по-голяма от 1 човек на 4 квадратни метра?!
За културните мероприятия пропорциите са: 30% от вместимостта на закритите зали, а до 50% - на откритите пространства.
ХАЙДЕ ДА СМЯТАМЕ ЗАЕДНО!
Ако имате една зала от 500 човека, то излиза, че допустимият брой на зрителите ще е ... 150.
Простите сметки показват, че със сигурност музикалните театри и оперите ще играят на загуба.
Тогава, защо реципрочно не бъдат вдигнати цените на билетите с 30% и съответно с 50%, например?
Излиза, че хореографите и театралите се пребориха.
Победиха танцовите зали и залите за изкуства (каквото и да означава последното определение)?!
ЗАДАВАТ СЕ ОЩЕ ВЪПРОСИ ...
А какво правим с оперните и музикалните театри?
И защо техни представители не са знаели и не са присъствали на срещата?
В понеделник предстои втора среща с министър Банов от въпросната серия диалози.
Дано тогава да видим на масата на преговорите и музикалните директори.
И как така артистите ще подписват декларации, че поемат лична отговорност за появата им на сцената.
Това не противоречи ли на философията на налагането на епидемиологичните правила и рестриктивните мерки?
Излиза, че казваш: Подписвам, че съзнателно ще ги нарушавам ...?!
Ясно е, че за монументалните жанрове не са подходящи идеите за камерни или редуцирани представления.
Този формат е неприложим за мега продукциите на Софийската опера и балет. Мисля, че и за Музикалния театър.
Театър в парка - да. Но, какво правим с огромните колективи - хор, оркестър, балет, солисти на големите трупи в музикално - сценичния жанр?
Какво, никой ли не се сети? Или все още няма готова формула?
Драматичните театри не бива да се сравняват с музикално-сценичните институти.
Оперните, оперетните и мюзикълните продукции изискват много хора на сцената и зад нея. Нима оперните и музикални театри трябва да играят с 30 или 50% от капацитета на съставите си?
Немислимо е, разбира се!
Тогава?
НЯМА КАК ДА ПЕЕШ, ДА ТАНЦУВАШ ИЛИ ДА СВИРИШ С ШЛЕМ!
Правилата за публиката са неприложими за артистите на сцената.
Онлайн излъчванията са път, мост или ключ, но какво правим с правата?
Живото представление не бива да се сравнява с екранната холограма и записа.
И не може.
То е като разликата между живия живот и заснет негов откъс, който можем да пускаме милиони пъти.
Всеки път ще бъде по един и същи начин, а в реалността всичко ще се случва по уникален и неповторим начин.
Нима можем да усетим през екрана мириса, полъха на вятъра, на бриза на морето или лъчите на слънцето да ни сгреят с енергията си?
Гледайки ги на екрана само можем да си спомняме за усещанията си, когато сме преживявали това на живо.
УЖ ШЕСТ МЕСЕЦА В СИГУРНОСТ ...
Делегираните бюджети дават свободата, успоредно със заплатите, да се купуват нови заглавия и права.
Министерството на културата даде шест месеца сигурност и гарантира заплатите на културните дейци.
Разполагаме с транзитен период от половин година, в който има време за адаптиране и навлизане отново в силата и потенциала на всеки от театрите.
Но, никой не знае как ще се развиват обстоятелствата и реалността.
Тогава?!
Адаптация или нови форми на представленията е верният път?
Ясно е, че лятото ще наложи формата "ИЗКУСТВО ПОД ОТКРИТО НЕБЕ".
Но е ясно и, че чакаме с нетърпение и искаме отново да влезем в оперните и музикални зали.
Трябва да възстановим музикално-сценичните жанрове на закрито.
Защото, какъв е смисълът на изкуството без публика?
А може ли публиката без изкуство?
Ако си отговорим на тези въпроси, със сигурност ще намерим верния път!
Това вече го играхме. Същите клоуни
При болки в кръста, гърба или коленете
Тъжни новини за псевдонационалисти
При болки в кръста, гърба или коленете
Тъжни новини за псевдонационалисти
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 673