Най-четени
1. cchery
2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. apollon
14. getmans1
2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. apollon
14. getmans1
Най-популярни
1. shtaparov
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. bojil
8. ambroziia
9. vidima
10. milena6
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. bojil
8. ambroziia
9. vidima
10. milena6
Най-активни
1. sarang
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. metaloobrabotka
8. djani
9. iw69
10. rosiela
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. metaloobrabotka
8. djani
9. iw69
10. rosiela
Постинг
02.02.2021 19:49 -
СМЕТНАТА ПАЛАТА С ОБЕЗПОКОИТЕЛНИ КОНСТАТАЦИИ ЗА УПРАВЛЕНИЕТО НА БНР В ПЕРИОДА 2017 – 2019 ГОДИНА
Автор: ivanvarbanovtv
Категория: Новини
Прочетен: 273 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 02.02.2021 20:21
Прочетен: 273 Коментари: 0 Гласове:
1
Последна промяна: 02.02.2021 20:21
Иван Върбанов
София, 27-01-2021
Сметната палата представи своя одитен доклад, ревизирал управлението на Българското национално радио /БНР/ в периода 2017-та – 2019-та година. Констатациите са много и обезпокоителни в не малка степен. Документът е в обем 401-а страници.
Нюз БГ Репортер се запозна с доклада и представя на читателите си акценти от установеното и изводи на одиторите.
Ето ги:
„През одитирания период дейността в процеса по съставянето, приемането, променянето и изпълнението на бюджета на БНР е в съществено несъответствие с приложимата правна рамка на Закона за публичните финанси, Закона за радиото и телевизията, за финансовото управление и контрол в публичния сектор и договора за управление на генералния директор на БНР.“
Това е едно от встъпителните изречения на ревизорите.
Звучи стряскащо, нали?!
ЗА БЮДЖЕТНИЯ ПРОЦЕС, ПРОГНОЗИТЕ И ТРАНСФЕРИТЕ
"До 13-ти юли 2017 година в БНР не са били приети вътрешни правила за организацията на бюджетния процес. В нарушения на множество закони и нормативни документи над 7 месеца от проверявания период, повече от година след назначаването на генералния директор на БНР и над 3 години след влизане в сила на Закона за публичните финанси, бюджетният процес в БНР е осъществяван без писмено приети вътрешни правила!"
"За периода 2017-2019 година, при разработване на бюджетните прогнози и проектобюджетите на БНР обемът радиопрограма, посочен в документите, е в несъответствие с индивидуалните лицензии на радиопрограмите, издадени от СЕМ!"
"Без законово основание са планирани и осъществени подготовка, създаване и разпространение на програми, в несъответствие с условията (над определената продължителност) по индивидуалните лицензии на БНР, издадени от СЕМ, които в относителен дял са между 12 и 15 на сто от общия годишен обем на програмата на БНР. В резултат, общо за одитирания период незаконосъобразно са усвоени 14 112 748 лв. от трансфера от централния бюджет."
РЕКЛАМНА ДЕЙНОСТ
"При сключването на договорите за рекламната, звукозаписната и програмна дейност на БНР не са прилагани предварително утвърдени образци, което да гарантира еднакво изгодни условия и защита на финансовите интереси на БНР."
ПО ОТНОШЕНИЕ НА МЕДИЙНИ ПАРТНЬОРСТВА И БАРТЕРНИ ДОГОВОРИ
ЩЕ ЦИТИРАМЕ МАЛКА ЧАСТ ОТ КОНСТАТАЦИИТЕ:
"- към договорите не са изготвени и приложени документи, доказващи изпълнението на поетите ангажименти в полза на БНР;
- излъчени са търговски съобщения, за които липсва писмен договор между страните;
в голям брой случаи предоставената от партньора услуга не е калкулирана по отделните ѝ съставни елементи;
- в отделни случаи остойностяването на предоставеното време за излъчване на търговско съобщение е в несъответствие с действащата рекламна тарифа;
- не е спазен договорен срок за плащане на дължимото възнаграждение;
- към договори не е приложен остойностен медия план;
- в други случаи не е отправена официална писмена покана до генералния директор за медийното партньорство, а директорите на съответните програми, в които ще се осъществява медийно партньорство не са запознати със сключените договори;
- излъчени са търговски съобщения след изтичането на срока на договора;
- в три случая незаконосъобразно са договорени доставки на стоки (алкохолни напитки), които не са относими към основната дейност на БНР на обществен доставчик на радио услуги"
ЗА ПРИХОДИТЕ ОТ КОНЦЕРТНА ДЕЙНОСТ:
"през по-голямата част от одитирания период - до м. май 2019 г., незаконосъобразно е прилаган Правилник за вътрешния ред на музикалните състави при БНР от 1997 г., отменен със ЗРТ, в сила от 1998 г.
Установени са различни случаи, но сред тях:
- има договори, при които всички страници не са подписани от юрист
- извършвани са плащания след договорения срок
- БНР не е осъществявал контрол по срока на плащане, има случай, в който няма плащане близо 2 години след сключване на договора и няма данни за предприети действия по събирането на дължимата сума
- документи към договорите не са датирани
- стойност по фактура, издадена от БНР, не съответства на договора
- не са определени длъжностни лица за контрол по изпълнението на договорите"
И ОЩЕ ЗА ПРИХОИТЕ В БЮДЖЕТА
"Установените несъответствия с правната рамка за областта по приходната част на бюджета, които са количествено измерими и съществени по стойност са в общ размер 15 617 023 лв. (в т.ч. 1 274 892 лв. нецелево разходвана целева субсидия, 14 112 784 лв. планирани и усвоени трансфери в несъответствие с условията на индивидуалните лицензии и 229 383 лв. при приходите от реклама, спонсорство, договори с непарична престация, концертна дейност). Планирани и усвоени трансфери в размер 16 719 655 лв. са в частично съответствие с правната рамка."
ЧОВЕШКИ РЕСУРСИ
"Приетите и прилаганите през одитирания период вътрешни актове за уреждане на управлението на човешките ресурси в БНР и свързаните с тях разходи за персонал са в съществено несъответствие с правната рамка по ЗРТ, ЗПФ, Кодекса на труда (КТ), Наредбата за структурата и организацията на работната заплата (НСОРЗ) и договорите за управление със СЕМ на органите на управление на БНР, по аспектите за: писмено уреждане на правата и задълженията на работодателя и служителите в БНР и 11 създаването на общата рамка за организацията на труда, работната заплата, допълнителното възнаграждение за постигнати резултати, работното време и трудовата дисциплина в БНР, чрез приемането на Правилник за работната заплата (ПРЗ), Правилник за вътрешния трудов ред (ПВТР) и Правилник за работното време (ПРВ). Правилникът за вътрешния трудов ред и Правилникът за работното време в БНР-София са издадени от некомпетентен орган - УС на БНР, вместо от генералния директор на БНР в качеството му на работодател."
"Длъжностната структура на персонала през одитирания период не осигурява необходимия кадрови ресурс за осъществяването на дейността на обществения доставчик на радио услугата, предварително заявените намерения и задълженията по договора за управление на генералния директор на БНР."
"През одитирания период дейностите по управление на човешките ресурси, в това число определянето на целите на организацията и на индикатори за постигането им, идентифициране и управление на рисковете е в съществено несъответствие с правната рамка по ЗФУКПС. Стратегията за управление на човешките ресурси от 2009 г. не е актуализирана и заложените в нея цели не са обвързани с конкретни действия/мерки, насочени към постигането на очакваните резултати, включително с количествени и качествени индикатори за оценяване/измерване изпълнението на целите."
"Съставянето на длъжностни характеристики за длъжностите в БНР е в съществено несъответствие с правната рамка. Дейността е неглижирана и подценена."
РАЗХОДИ ПО ИЗВЪНТРУДОВИ ПРАВООТНОШЕНИЯ
"От общо отчетените за одитирания период 7 786 186 лв. разходи за възнаграждения по извънтрудови правоотношения в БНР , разходите в БНР-София в общ размер 6 067 967 лв. са 78 на сто, като с най-голям размер от тях са разходите по граждански договори на щатни служители, в т.ч.: 2017 г. – 1 822 368 лв., 2018 г. – 1 778 634 лв. и към 30.09.2019 г. - 1 361 189 лв.
През 2017 г. граждански договори са сключени с 1603 лица, в т.ч. 814 щатни служители на БНР-София - 51 на сто от общия брой на лицата; през 2018 г. с 1581 лица, в т.ч. 848 щатни служители - 54 на сто и към 30.09.2019 г. с 1301 лица, в т.ч. 749 щатни служители - 58 на сто"
"Има непрозрачност относно мотивите за конкретните възнаграждения по гражданските договори, предвид значителната разлика между долния и горния праг на възнагражденията за някои дейности. Не е ясно с какви мотиви едни и същи дейности са определяни да бъдат плащани различни възнаграждения. Установените разлики са в над шест пъти."
- "По граждански договори в БНР-София през одитирания период са изплатени общо 3 203 345 лв., в т.ч. 3 013 343 лв. на щатни служители в БНР-София, от които за изпълнение на различни журналистически дейности (създаване и за използване на произведения/изпълнения на произведения) съгласно разделите на Тарифата - 1 748 610 лв., равни на 95 на сто от разходите от общите разходи 1 847 637 лв. за журналистически дейности по граждански договори. Анализът на информацията по проверените договори показва, че с тях са възлагани дейности, които произтичат от характера на заеманата от 15 служителите длъжност, а също така са включени като задължения по длъжностните характеристики."
УПРАВЛЕНИЕ И РАЗПОРЕЖДАНЕ С ИМУЩЕСТВО
"Управлението на почивните бази на БНР е в съществено несъответствие с правната рамка. Две от четирите, управлявани от БНР почивни бази, не са категоризирани като туристически обекти по реда на Закона за туризма (ЗТ).
- Почивна база „Китен“ е управлявана съвместно с БНТ на основание споразумение от 2007 г., което е недостатъчно по съдържание, тъй като не урежда в цялост взаимоотношенията между съсобствениците/ съползвателите, поради което БНР участва само в разходите за издръжката на базата, но не и в приходите – изцяло преведени в приход на БНТ при липса на анализ и разчети за припадащата се част от приходите и разходите за общия имот
- При провеждане на тръжни процедури за продажба на транспортни средства, например, са установени случаи, в които определената първоначална тръжна цена на автомобилите е три пъти по-ниска от разходите за ремонт, извършен непосредствено преди продажбата им. Има случаи, при които определената тръжна цена е по-ниска от балансовата стойност на принадлежностите към тях, продадени ведно с автомобилите...
- Имотите и вещите – държавна собственост, наемните правоотношения и ползването на имотите/части от имотите, не са управлявани с дължимата грижа на добър стопанин и съобразно принципите за законосъобразност и добро финансово управление съгласно изискванията на ЗДС, ППЗДС, ЗПФ, ЗФУКПС, Правилника на БНР и задълженията по договорите за управление на генералния директор и членовете на управителния съвет на БНР, пишат одиторите."
КАКВИ СА ПРЕПОРЪКИТЕ НА ОДИТОРИТЕ?
"1. Да се извършат преглед и анализ на вътрешните правила за организация на бюджетния процес, в т.ч. по приходната и разходната части на бюджета и при управлението и разпореждането с имущество, за привеждането им в съответствие с правната рамка и организационната структура на БНР.
2. Да се въведат адекватни контролни дейности, които да осигуряват и гарантират законосъобразното изпълнение на бюджета на БНР.
3. Да се извършат преглед и анализ на програмните схеми на програмите и регионалните радио станции за съответствието им с индивидуалните лицензии на БНР, издадени от СЕМ с цел осигуряване на съответствието с правната рамка при доставката на радио услуги.
4. Да се инициират диалог и съвместни действия с компетентните органи (министерства, СЕМ и други) за законодателни промени в Закона за радиото и телевизията за решаване на неуредените въпроси относно финансирането на дейността на обществения доставчик на радио услуги, съобразено с ресурсните възможности на БНР и новите технологии за производство и разпространение на радио програми, и относно възможностите за реализиране на приходи от имоти/вещи държавна собственост, предоставени за управление на БНР, във времето, когато не са ангажирани с основната дейност на обществения доставчик на радио услуги.
5. Да се извършат преглед и анализ на вътрешните правила за осъществяване на предварителен контрол и правилата да се актуализират за гарантиране постигането на целите на предварителния контрол за законосъобразност, определени с правната рамка, във всички дейности и процеси на БНР.
6. Писмено да се въведат правила/процедури, с които да се регламентират:
6.1. Редът, начинът и отговорните длъжностни лица за сключването на договорите, от които по бюджета на БНР се реализират собствените приходи, определени с правната рамка.
6.2. Правила за определяне на цената при сключването на договори, по които БНР е изпълнител и се реализират собствени приходи.
6.3. Правила за реда и условията за организиране и финансиране създаването и изпълнението на български музикални и радиодраматични произведения, финансирани на основание Закона за радиото и телевизията.
6.4. Подходяща отчетност за разходите на музикалните състави на БНР, осигуряваща необходимата информация за цялостната им издръжка, с цел гарантиране съответствието с изискванията на Закона за радиото и телевизията.
7. Да се извършат преглед и анализ на стратегическите цели и документи за управлението на човешките ресурси и да се предприемат необходимите действия за постигането им (определяне на оперативни цели, мерки, индикатори, оценка на трудовото изпълнение, наблюдение и други).
8. Да се извършат преглед и анализ на длъжностните разписания и длъжностните характеристики с цел обвързването им с целите и функциите на БНР и гарантиране изпълнението им при спазване на принципите за управлението на публичните средства, определени с правната рамка за публичния сектор.
9. Да се въведе ред и начин за определяне на размера на допълнително възнаграждение за резултати от труда на генералния директор и членовете на УС на БНР, уговорено в договорите им за възлагане на управлението на БНР.
10. Да се идентифицират и оценят рисковете, свързани с управлението и изпълнението на цикъла на обществените поръчки и да се въведат адекватни контролни дейности, които да гарантират законосъобразното осъществяване на процеса.
11. Да се предприемат действия за привеждане на управлението на имотите - държавна собственост, предоставени на БНР, в съответствие с правната рамка.
12. Да се инициира актуализиране на споразумението между БНР и БНТ от 2007 г. за съвместно ползване на почивна база „Китен“ с оглед изчерпателното уреждане на взаимоотношенията между двете организации по повод ползването на имота."
* * *
Коментарът на ИВАН ВЪРБАНОВ:
Това са само акценти от целия одитен доклад, който е в обем от 401-а страници.
Документът може да бъде видян на сайта на Сметната палата.
Изводите и констатациите са повече от обезпокоителни.
Остават много въпроси: за отговорността, за последствията, за нанесените щети от безотговорност или от неволни/некомпетентни дейности и т.н.
Наложителни и необходими са светкавични адекватни действия от страна на мениджмънта!
Сега! Не, утре!
Интересното е, че през годините, огромен брой длъжностни лица, управлявали Радиото, не успяват да получат вярната представа и оценка за ефекта от тяхното управление.
За това с какво и дали са допринесли за развитието на БНР или напротив – ощетили са с действията си Старата къща?!
Колеги, най-важното е отговорите да бъдат дадени пред работещите на ул. „Драган Цанков“ 4. Защото, както една водеща обича да казва: „Ние оставаме тук. А генералните директори се сменят. Изпратили сме много. И Вас ще изпратим. Но, ние оставаме!“.
БНР навърши 86 години.
БНР го е имало преди нас – БНР ще остане и след нас.
А, за да го има, то трябва да прочетем всичко, да осмислим неудобните факти и истини, и да направим така, че никога нищо от грешките да не се повтаря.
Целият одитен доклад е достъпен на страницата на Сметната палата.
Журналистите, мисля си, задължително трябва да се запознаят с него.
И всички, които милеят за НАШЕТО РАДИО.
Заради УТРЕ-то на БНР!
ЗА ДА ГО ИМА МОЕТО ЛЮБИМО РАДИО – БНР!
Пети самозапалил се при управлението на ...
Управление на ВЗЕМАНИЯТА и КРЕДИТНАТА за...
АНГЛОСАКСОНСКА ЛИ Е ДНЕШНА АМЕРИКА, КОЙ ...
Управление на ВЗЕМАНИЯТА и КРЕДИТНАТА за...
АНГЛОСАКСОНСКА ЛИ Е ДНЕШНА АМЕРИКА, КОЙ ...
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 673