2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
Прочетен: 869 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 19.09.2017 12:02
Иван Върбанов
Дълго време се чудех дали да напиша и споделя с Вас този текст или да махна с ръка и да подмина. Признавам, че преглътнах доста епизоди, но сега осъзнавам, че е необходимо да се експонират фактите и да се назоват нещата с точните им имена. А те могат да се определят като търговски уловки на дребно за наивници.
Попаднете ли в магазин "Фантастико" в ж.к. "Дружба" - бъдете внимателни! Търговски капани дебнат отвсякъде. Защо ли?
Защото не мога да кажа, че са единични, случайни или епизодични случаите в които потребителите виждат една цена за стока на щанда, но щом настъпи заветният момент да заплатят на касата се оказва, че закупеното от тях се фиксира и тарифира съвсем невинно и неусетно на друга, по-висока стойност.
Имах дързостта преди дни да си закупя електрическа самобръсначка "Краун", към която отдавна поглеждах. Открих я на щанда, съвсем до входа, с червен етикет (промоция). Етикетът сочеше 29,99 лв., а старата цена от 34,99 лв. бе задраскана. Посегнах и решително сложих дълго бленувания личен козметичен уред в кошницата. Вече можете да се сетите, че касовият бон категорично бе отбелязал и фиксирал старата цена от 34,99. Факт, който установих едва у дома.
На езика на някои от контролните институции гореописаният пример би могъл да бъде квалифициран като подвеждаща търговска комуникация. Според друга гледна точка - това би могло да бъде невинна грешка или случаен пропуск на персонала. Но, тъй като нашето семейство основно пазарува във "Фантастико" се убеждаваме, че такъв тип търговски уловки са се превърнали в налагащ се търговски стереотип.
Не бих искал да пиша оплакване или да водя празни разговори с поредния управител, който би ни обяснил, че става въпрос за недоразумение. Дори, защото в същия ден си закупихме червени домати, които са полски - според информационната табела. На касата се оказа, че въпреки почти идентичната обявена цена - 2,19 лв./кг. всъщност под този код се маркират домати от Албания на близката цена от 2, 29 лв./кг.
Ако върна лентата назад, аналогично преживяване с обявена отстъпка в цената, а на касата - липсваща такава, преживяхме и с други стоки: възглавница, ножчета за бръснене "Жилет" .... Между другото, на въпроса ми към дежурната управителка: Защо ножчетата са на една цена на витрината, а ми искат други пари на касата и че това е подвеждаща търговска комуникация, която ще снимам, жената скочи с леопардов скок и скри етикета в ръката си, за да не следва документиране.
Споделям преживяното не заради двата лева или десетте стотинки разлика между обявена и заплатена цена, а заради наивното ми очакване, че правилата трябва да се спазват. И тези в магазините. Независимо дали те са разположение в елитен квартал или някъде в затънтените покрайнини на голям град.
Днес пък си купих дезодорант (няма да допусна продуктово позициониране в текста), който бе илюстриран с етикет на друга марка. Както се казва: Кьорав карти не играе.
Човек си казва - е, какво толкова, да не бъдем негативни и да не правим от всичко драми и скандали. Но, ако го караме така, няма да е далече денят в който бъркотията ще бъде пълна. Защото все не реагираме и подминаваме "невинните" уловки/пропуски на търговците.
Капаните засега щракват и приклещват поредния толерантнен клиент. В много страни от ЕС законите на страните забраняват залагането на капани - в буквания, и в преносния смисъл. Ние в коя категория сме?
Аз ще продължавам да пазарувам гордо със самочувствието на европеец. Независимо от конфуза или причинената поредна изненада на изхода. Поне касиерките са винаги любезни и изключително вежливи. Капанът щраква, но получаваш усмивка.